Jakie wyróżniamy wady lakiernicze i jak z nimi walczyć?
Lakierowanie pojazdów, ale także innych urządzeń (na przykład maszyn przemysłowych) to jeden ze sposobów nadawania estetycznej prezencji różnym przedmiotom. Najczęściej lakierowane są powierzchnie wykonane z metalu, aczkolwiek w warunkach produkcji przemysłowej warstwami lakieru pokrywa się także inne tworzywa – szkło, drewno, a także plastiki. Rzecz jasna za każdym razem konieczne jest wykorzystanie odpowiednich lakierów dostosowanych ściśle do potrzeb konkretnych zadań. Wszystko po to, aby końcowy efekt w pełni odpowiadał założeniom. Jest przecież jasne, że użycie niewłaściwego lakieru i z użyciem błędnych technik to w miarę łatwy przepis na lakierniczą katastrofę. Chyba najwięcej czynników ryzyka związanych z lakierowaniem można przypisać do lakierowania samochodowego, które odbywa się z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu, ale także z użyciem odpowiednich lakierów dobieranych właśnie pod kątem tych czynności. Lakiernicy są osobami, które muszą posiadać zestaw koniecznych umiejętności, ale muszą też dysponować wiedzą. Bez doświadczenia, wiedzy i talentu nie ma dobrego lakiernika. Taki fachowiec potrafi optymalnie przygotować powierzchnię karoserii do wszystkich działań. Jest to naprawdę ważne, bo bez dokładnego oczyszczenia każdej malowanej części, bez zastosowania specjalnych podkładów, nie ma mowy o rezultacie, który będzie zadowalał klienta. A kierowcy, będący właścicielami swoich samochodów, zaliczają się do klientów trudnych i wybrednych. Stąd profesjonalizm jest konieczny. Dobry lakier samochodowy, który cechuje właściwa przyczepność i który zapewni zadowalające krycie też nie leży na ulicy. Trzeba umieć go znaleźć, stawiać na zaufanych wytwórców i rzecz jasna przestrzegać wytycznych odnośnie „zasad sztuki”.
To już zadanie dla solidnego rzemieślnika.
Wad lakierniczych jest sporo, ale większości z nich da się uniknąć
Jakie są efekty błędów popełnionych przy lakierowaniu? Pojawia się całe spektrum wad lakierniczych, a więc estetycznych oraz technicznych defektów powłoki lakierniczej. Jest ich sporo, a do najczęściej występujących zalicza się chociażby łuszczenie powłoki wynikające z utraty przyczepności, spękanie powłoki, jej nadmierna porowatość, gazowanie czy kratery (rybie oczka). Każda z tych wad ma swoje źródła w konkretnych błędach. Zwykle wina leży po stronie lakierników, którzy nie zadbali o czystość powierzchni lub nie przestrzegali wytycznych związanych ze schnięciem czy wygrzewaniem. Detale mają decydujące znaczenie i drobiazgi są w stanie zniweczyć wiele godzin prac. Gdy wady są naprawdę rozległe, nie ma innego wyjścia, jak tylko usunąć powłokę i lakierować od nowa. To kolejny nakład pracy, jeszcze więcej czasu i naturalnie nerwów po stronie zlecającego pracę. Wszakże zaufał on czyjejś fachowości – niestety zawiódł się. Kluczowa jest dokładność. Wady lakiernicze rzadko kiedy mogą być zniwelowane samym stosowaniem mieszanki lepszej jakości. Oczywiście, dobry lakier samochodowy cechuje lepsze krycie, głębszy kolor i ładniejszy wygląd po wyschnięciu. Jeśli jednak na powierzchni malowanej znajdą się zabrudzenia, drobiny piasku, resztki silikonów z preparatów do detailingu czy inne artefakty, nawet najlepszy lakier nie rozwiąże problemów. Stąd tak ważne jest, by w pracowniach lakierniczych surowo przestrzegać standardów i korzystać zawsze z doskonałych produktów.
Taka kombinacja znacząco zmniejsza prawdopodobieństwo wpadki, a co za tym idzie klient zakładu będzie zadowolony z tego, jak będzie się prezentował jego samochód po lakierowaniu.