CRM to skrót z angielskiego Customer Relationship Management, co w języku polskim oznacza zarządzanie relacjami z klientem. Choć dla niektórych małych i średnich firm termin ten może wydawać się dość nowym zagadnieniem, to w dużych, dynamicznie rozwijających się firmach stanowi on element niezbędny właściwej strategii. W takim przypadku z pewnością kilka arkuszy kalkulacyjnych nie będzie w stanie zastąpić CRM-u. System ten umożliwia sprawne zarządzenie kontaktami, ale ma też wiele innych zalet! Dlaczego warto wprowadzić CRM w firmie? Poniżej znajdziesz wyjaśnienie.

CRM – co to właściwie jest?

CRM (ang. Customer Relationship Management) to zarządzanie relacjami z klientami, które przyjmuje formę oprogramowania. Taki system pozwala śledzić interakcje, w jakie wchodzi firma nie tylko ze swoimi obecnymi, ale i z przyszłymi klientami! Wprowadzając CRM do firmy, mamy szansę na stworzenie bardzo spójnego systemu, którego celem jest nawiązanie wydajnych i efektywnych relacji z klientami. CRM przyda się w różnych firmowych działach, a w tym w Dziale Sprzedaży i w Dziale Marketingu

  • CRM w Dziale Sprzedaży – pozwala wyszukać potencjalnych klientów, by nawiązać z nimi kontakt i kontrolować przebieg relacji. W jednym miejscu mamy całą historię przyszłego klienta, co znacznie zwiększa produktywność podejmowanych przez nas działać. Zamiast przeszukiwać daną korespondencję e-mailową, korzystamy z systemu i skracamy czas poszukiwań.
  • CRM w Dziale Marketingu – system na pewno sprawdzi się w dziale, który jest odpowiedzialne za pozyskiwanie leadów. CRM gwarantuje, że do Działu Sprzedaży będą przekazywane wyłącznie wartościowe leady.

W jakich firmach warto wprowadzić CRM?

Jakie firmy powinny zainteresować się wprowadzeniem CRM? Wszystkie, którym zależy na podtrzymywaniu dobrych relacji z klientami. Istnieją jednak pewne grupy firm, które powinny przywiązać do tego szczególną uwagę, ponieważ to od relacji z klientami zależą ich zyski. Należą do nich firmy nawiązujące współprace B2B (branża IT, outsourcing pracowników) oraz firmy z sektora B2C, które regularnie poszerzają swój asortyment.

Korzyści z wprowadzenia CRM do firmy

Można wskazać wiele korzyści, które wiążą się z wprowadzenie CRM do firmy. Do głównych plusów należą:

  • Zwiększenie wartościowy leadów – dotyczy to głównie działu Marketingu i Sprzedaży. System CRM dla firm gromadzi informacje o częstotliwości wizyt klientów na danej stronie, a także informacje dotyczące prób nawiązania kontaktu z firmą. Sprzedawca ma pełen dostęp do kompletu informacji na temat leadów. Wszystkie dane znajdują się w jednym miejscu i można je łatwo personalizować oraz bez problemu obsługiwać.
  • Lepsza współpraca na linii Sprzedaż-Marketing – bardzo często zadania pracowników działu Sprzedaży i działu Marketingu są ze sobą w pewien sposób powiązane. Oba zespoły mogą mieć wgląd w osiągane parametry, mogą też ocenić postęp prac i wykryć ewentualne problemy, by zapobiec kryzysowym sytuacjom.
  • Nadzorowanie lejka sprzedażowego – CRM oferuje nie tylko podgląd przebiegu sprzedaży. Pozwala także ustalić sprzedawcom działania priorytetowe w ramach danych transakcji. Działy Sprzedaży i marketingu mogą wskazywać na istotne kryteria związane z obsługą klientów. Skraca to czas potrzebny na wyodrębnienie tych wartościowych leadów.
  • Sprawne raportowanie – a dokładniej raportowanie w zamkniętym kręgu, polegające na połączeniu różnych danych, zbierany przez różne działy. Zintegrowanie obecnego systemu marketingowego z danym systemem CRM pozwoli śledzić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych, a tym samym umożliwi jest udoskonalanie.