Część pracodawców stara się dodatkowo docenić swój zespół w okresie świątecznym. Jedni decydują się na wypłacenie specjalnych świątecznych premii, natomiast ci bardziej oszczędni ograniczają się do wysłania mailowej kartki z życzeniami. Są też firmy, w których utarło się wręczać pracownikom paczki świąteczne dla firm. To w pewnych przedsiębiorstwach wręcz tradycja, choć w polskich realiach praktyka taka spotykana jest raczej wśród pracodawców z sektora publicznego. Nie ma tu jednak zasady – nie brakuje zatem także prywatnych przedsiębiorców, którzy starają się przy okazji Bożego Narodzenia ucieszyć swoich ludzi jakimś materialnym upominkiem, a czasami całym pakietem takowych. Z jakimi praktykami w tym zakresie zazwyczaj mamy do czynienia? Podejścia bywają naprawdę odmienne. W części firm praktykuje się wręczanie paczek, w których znajdują się słodycze, czasami butelka wina lub świąteczne gadżety. Często takie paczki mają postać koszy prezentowych zapakowanych w celofan. Prezentują się one efektownie i z całą pewnością wywołują szereg pozytywnych reakcji wśród obdarowanych. Można jednak pójść w nieco innym kierunku – jednym z pomysłów jest świąteczna loteria. Polega ona na tym, że pracownicy losują prezenty, które często okazują się całkiem atrakcyjne. Hojniejsze firmy fundują w ramach takich świątecznych przedsięwzięć mały sprzęt AGD, komplety sztućców czy galanterię – wtedy z całą pewnością można zaryzykować stwierdzenie, że pracodawca dba o swoich ludzi i chce, aby mieli oni z firmą jak najlepsze skojarzenia.

Świąteczne podarki, które będą właściwe dla każdego

Wadą losowania jest to, że ktoś może czuć się mimo wszystko rozczarowany swoim prezentem. Dlatego warto zadbać o to, aby znajdujące się w puli „fanty” były w miarę możliwości równorzędne, tak aby uniknąć przykrych dysproporcji pomiędzy rozlosowanymi upominkami. Warto w tym kontekście wziąć pod uwagę także skład osobowy zespołu. Losowanie warto podzielić na dwa segmenty – damski i męski, chyba że w składzie kadry są wyłącznie panowie lub wyłącznie panie. Chodzi o to, aby kobiety nie wylosowały dla siebie „męskich” prezentów i odwrotnie. Jeśli natomiast w zespole są pojedyncze osoby odmiennej płci, warto pomyśleć o wyborze dla nich specjalnie dedykowanych prezentów. Najważniejsze, aby było sprawiedliwie i bez niezręczności. Czy w przypadku paczek świątecznych warto silić się na oryginalność? Nie zawsze jest to wskazane. W praktyce wszystko zależy od indywidualnych oczekiwań pracowników, ale też specyfiki branży, w jakiej działa dane przedsiębiorstwo. W przypadku firm produkujących określone dobra lub handlujących nimi, stosuje się często inne rozwiązanie. Paczki składają się właśnie z produktów z asortymentu. Czasami jest to bardzo łatwe, bo firma wytwarzająca słodycze może zafundować swojej kadrze świąteczny pakiet łakoci i sprawa jest załatwiona. Gdy jednak oferta jest bardzo specyficzna, raczej warto iść w kierunku ogólniejszych paczek. Da się też znaleźć gotowe pakiety, które są dość uniwersalne i sprawdzą się w większości sytuacji.