Marketing B2B oznacza nic innego jak zawieranie współpracy pomiędzy konkretnymi markami. Nie ma nic wspólnego ze współpracą pomiędzy konsument a firma. Jest szczególnym rodzajem marketingu, ponieważ odnosi się do szeroko pojętych działań marketingowych w oparciu o biznesowe metody. Wszystko to w efekcie przynieść ma konkretne skutki, najczęściej jest to zawieranie i utrzymanie kontaktu ze wspólnikami i bardzo ważnymi partnerami w branży. Konsument, jakim jest firma, w tym wypadku szczególnie pod uwagę bierze potencjalne zyski i inne korzyści materialne. Kanałami komunikacji w tym systemie są najczęściej maile i kampanie promocyjne czy wizerunkowe. Aby rozpocząć działania marketingowy na ten szczególny rynek, warto jest zastanowić się nad kilkoma aspektami:

  • Pierwszy z nich to zrozumienie kim jest idealny klient. W zależności od branży, wielkości firmy, ale i konkurencji, mogą to być zupełnie inne wnioski. Niektórym firmom zależy na budowaniu relacji, których efektem ma być sprzedaż. Inne natomiast potrzebują wsparcia w zakresie kreowania świadomości swojej marki;
  • W drugim etapie należy zastanowić się gdzie szukać potencjalnych odbiorców i kontaktów, które umożliwią dalsze działania. Mogą to być fora branżowe, dedykowane grupy na facebooku, ale także cała masa kontaktów na linkedIn i w mediach specjalistycznych. Można także skorzystać z budowania relacji na targach, konferencjach i innych spotkaniach branżowych. Trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość i szukać najlepszej okazji;
  • Pozyskiwanie klientów wiąże się z korzystaniem z wielu różnych źródeł. Niektórzy używają do tego social mediów, inni piszą maile, jeszcze inni przygotowują pod B2B firmowe strony. Nie da się na pierwszy rzut oka stwierdzić, która opcja będzie najskuteczniejsza. Ważne jednak, by na żadną drogę się nie zamykać. Zanim jednak zaczniemy testować poszczególne możliwości, bardzo istotne jest przygotowanie materiału reklamowego. Na początek może być to niewielka kampania;

Budowanie profilu klienta to niezbędnik, który każdy zainteresowany marketingiem B2B musi zrealizować. W takim profilu znajdują się najważniejsze informacje dotyczące firmy. Nie może tam zabraknąć dokładnej i całej nazwy firmy, wielkości, miejsca i siedziby, przychodów, branży, liczby działów i innych istotnych elementów, dzięki którym potencjalny partner stwierdzi, czy jesteśmy dobrzy właśnie dla niego czy też nie. Z drugiej strony oczekujemy tego samego od klienta z którym chcemy nawiązać współpracę, dobrze więc, gdy jesteśmy w stanie te informacje sprawdzić w szybki i precyzyjny sposób.